The Szilvásvárad Forest Railway is 100 years old

130 HUF

ITEM NO: 2008010090011-

The Szilvásvárad Forest Railway is Hungary’s busiest 760 mm gauge forest railway, which was built by Károly Wessely in 1908. A horse-drawn railway was built on the Bükk plateau, and a steam-driven railway in Szalajka and Tótfalu Valleys. The line in Tótfalu Valley was extended into Kukucsó Valley in 1921. When it was nationalised in 1945, the entire length of the line was 22 km. Passenger trains began running to a timetable in 1953. Due to the construction of forest access roads, freight transport ceased in 1967, and the network was taken up with the exception of the Szalajka Valley–Horse Track–Szalajka Veil Waterfall line. Since October 1999 nostalgia trains have been operated. Source: Csaba Károly Tusnádi In the composition of the picture side of the postcard the background is the Veil Waterfall on the Szalajka Stream. The pictures show the Lipizzaner Stud, the Millennium Look-out, the prehistoric mans cave in Istállós-kő, the Szilvi locomotive of the forest railway and diesel locomotive number Mk 48-411. In the stamp design of the postcard there is diesel locomotive number D 04-602 in front of the Szalajka Timber Yard Station. The special postmark shows a stylised drawing of a locomotive. The postcard was designed based on the photographs of the graphic designer László Dudás, Csaba Károly Tusnádi, Péter Csaba Tusnádi and the Szilvásvárad State Stud.;kepek/upload/belyegshop/Alk_levlap/100 eves a szilvasvaradi erdei vasut_bnelkul.jpg;;;130;0%-os adó;Állami Nyomda;Állami Nyomda;130;2008;2008;2008. szeptember 26.;2008. szeptember 26.;10000;közlekedés;transport;Dudás László;László Dudás;postatiszta;mint;FT0001;MP010 2008010090012;;2008010090012;2008010090012-;100 éves a Szilvásváradi Erdei Vasút;The Szilvásvárad Forest Railway is 100 years old;bélyegzett alkalmi levelezőlap;cancalled special postcard;A Magyar Posta alkalmi levelezőlap kibocsátásával köszönti a Szilvásváradi Erdei Vasút fennállásának 100. évfordulóját.;Magyar Posta is marking the centenary of the foundation of the Szilvásvárad Forest Railway by issuing a commemorative postcard.;" A Szilvásváradi Erdei Vasút hazánk legnagyobb forgalmú, 760 mm nyomközű erdei vasútja, melyet 1908-ban Wessely Károly építtetett. A Bükk-fennsíkon lóvontatású, a Szalajka- és a Tótfalu-völgyben gőzüzemű vasutat létesítettek. A Tótfalu-völgyi vonalat 1921-ben a Kukucsó-völgyben vezették tovább. Az 1945. évi államosításkor a teljes vonalhossz 22 km volt. A menetrend szerinti személyszállítás 1953-ban kezdődött. Az erdei feltáróutak kiépítése miatt a teherszállítás 1967-ben megszűnt, a hálózatot a Szalajka-völgy-Lovaspálya–Szalajka-Fátyol-vízesés vonal kivételével elbontották. 1999 októberétől nosztalgiavonatokat is indítanak. Forrás: Tusnádi Csaba Károly A levelezőlap képes oldalának kompozíciójában a Szalajka-patak Fátyol-vízesése szolgál háttérként. A képecskéken a lipicai ménes, a Millenniumi kilátó, az istállós-kői ősemberbarlang, az erdei vasút Szilvi gőzöse és Mk 48-411 pályaszámú dízelmozdonya található. A levelezőlap bélyegképén a D 04-602 pályaszámú dízelmozdony látható a Szalajka-Fatelep állomásépülete előtt. Az alkalmi bélyegzőn egy mozdony stilizált rajza tűnik elő. A levelezőlap Dudás László grafikusművész saját fotói valamint Tusnádi Csaba Károly, Tusnádi Péter Csaba és a Szilvásváradi Állami Ménesgazdaság fotóinak felhasználásával készült.";The Szilvásvárad Forest Railway is Hungary’s busiest 760 mm gauge forest railway, which was built by Károly Wessely in 1908. A horse-drawn railway was built on the Bükk plateau, and a steam-driven railway in Szalajka and Tótfalu Valleys. The line in Tótfalu Valley was extended into Kukucsó Valley in 1921. When it was nationalised in 1945, the entire length of the line was 22 km. Passenger trains began running to a timetable in 1953. Due to the construction of forest access roads, freight transport ceased in 1967, and the network was taken up with the exception of the Szalajka Valley–Horse Track–Szalajka Veil Waterfall line. Since October 1999 nostalgia trains have been operated. Source: Csaba Károly Tusnádi In the composition of the picture side of the postcard the background is the Veil Waterfall on the Szalajka Stream. The pictures show the Lipizzaner Stud, the Millennium Look-out, the prehistoric mans cave in Istállós-kő, the Szilvi locomotive of the forest railway and diesel locomotive number Mk 48-411. In the stamp design of the postcard there is diesel locomotive number D 04-602 in front of the Szalajka Timber Yard Station. The special postmark shows a stylised drawing of a locomotive. The postcard was designed based on the photographs of the graphic designer László Dudás, Csaba Károly Tusnádi, Péter Csaba Tusnádi and the Szilvásvárad State Stud.

Type mint special postcard
Short description Magyar Posta is marking the centenary of the foundation of the Szilvásvárad Forest Railway by issuing a commemorative postcard.
Printing Office Állami Nyomda
Issue year 2008
Issue time 2008. szeptember 26.
Stamp Circulation 10000
Theme transport
Designer László Dudás
Stamped/Uncanceled stamped